Home Leven Gezondheid Arendonk ontstrest Beweeg meer

Beweeg meer

Beweeg meer

Meer bewegen geeft je een heerlijk ontspannen gevoel én een gezonde vermoeidheid, ideaal voor een goede nachtrust en minder stress. Weinig redenen dus om niet te bewegen!

 

Bewegingsdriehoek

Beperk stilzitten en beweeg. In een gezonde bewegingsmix wissel je zitten, staan en bewegen af. Hoe je dat het best aanpakt, geeft de bewegingsdriehoek je heel helder weer. Bewegen is trouwens goed voor lichaam én geest. Als je voldoende in beweging bent, voel je je vanzelf beter in je vel. Bewegen hoef je trouwens niet alleen te doen: samen is leuker! Zo geef je meteen ook je sociale contacten een boost.

1. Zit minder lang stil én beweeg meer door recht te staan of een rondje te stappen.

2. Zet stap voor stap, introduceer met mondjesmaat meer beweging in je leven. Want élk beetje beweging is beter dan niks. Kies voor haalbare doelen en geef niet op wanneer je eens een terugval kent.

3. Maak er een gewoonte van om elke dag zitten, staan en bewegen af te wisselen door bijvoorbeeld te stappen op je werk, neem bijvoorbeeld de fiets naar het werk en nog een wekelijkse portie beweging in de vorm van een sportsessie bijvoorbeeld? Vergeet niet om je spieren ook wekelijks te trainen en zo te versterken.

4. Varieer waar je beweegt en minder zit. Beperk het niet tot je vrije tijd, maar denk er ook aan wanneer je onderweg of thuis bent en aan je bureau of op school zit.

5. Ruil minder gezonde keuzes in voor gezonde gewoontes: ga fietsen in plaats van online te surfen bijvoorbeeld of vervang dagelijkse lichtintensieve activiteiten door matig intensieve bezigheden. Kuier niet langer, maar zet er stevig de pas in. Dat lukt je sneller dan meteen voor joggen te gaan.

6. Voel je goed; die eerste stappen zijn moeilijk, net als volhouden. Bedenk daarom een beloning voor jezelf, die in je gezonde straatje past. Plan bijvoorbeeld een gezellig tripje met familie of vrienden. Geef jezelf een schouderklopje na een gezonde dag. En vooral: kies iets wat je graag en met volle overtuiging doet. Anders haak je in een-twee-drie af.

7. Denk vooruit en plan: Sluit deals met jezelf – en met anderen. Dat maakt het voor veel mensen gemakkelijker om ook écht minder te zitten en meer te bewegen. Bouw je plan op als volgt:
Wat, waar, wanneer en hoelang ga je iets doen? Bijvoorbeeld ‘Ik kijk voortaan minder tv en ga meer wandelen in de woonwijk elke zaterdagmiddag voor een kwartier’.
Samen bewegen werkt motiverend en is aangenamer. Zeker als gezin: zo spoor jij je kinderen aan en geef je het goede voorbeeld. Denk vooraf na over mogelijke moeilijkheden. Pak bijvoorbeeld regenkledij voor op de fiets in, wanneer het bewolkt is.

8. Richt je omgeving zodanig in dat je eerst naar de gezonde keuze grijpt. En bemoeilijk het voor jezelf om de minder gezonde optie te kiezen. Je kunt minder lang stilzitten en meer bewegen ‘uitlokken’. Leg bijvoorbeeld je wandelschoenen en jas vooraan in de kast, zodat je op de dag van je wandeling minder gemakkelijk ervanonder muist.

Meer info
www.gezondleven.be
www.arendonkontstrest.be

 

Bewegen op verwijzing

Wil je meer bewegen, maar lukt het je niet? Je huisarts kan je verder helpen!
Je huisarts verwijst je door naar een bewegen op verwijzing-coach. Die professionele coach helpt je gezond te bewegen. Jullie maken samen een beweegplan dat past bij jou en je leven. Zo zet je de eerste stap naar bewegen.

Meer info
www.bewegenopverwijzing.be
https://www.arendonk.be/nieuws/sport/wil-je-meer-bewegen/
Coach Ellen: gsm 0472 54 03 42 - turnhout@bewegenopverwijzing.be
Sportdienst: tel. 014 40 90 91 - sportdienst@arendonk.be

 

Sportverenigingen

Arendonk telt een hele waaier aan sportclubs. Hier vind je een overzicht van verenigingen die actief zijn in Arendonk. Of spring eens binnen bij de sportdienst in het gemeentehuis.