Home Nieuws Welzijn en gezondheid Blijf bewegen in de winter. Bewegen is makkelijker dan je denkt!

Blijf bewegen in de winter. Bewegen is makkelijker dan je denkt!

Blijf bewegen in de winter. Bewegen is makkelijker dan je denkt!

Als je meer beweegt, heb je minder risico op diabetes en hart- en vaatziekten. Het remt dementie af. Het geeft je een heerlijk ontspannen gevoel én een gezonde vermoeidheid. Ideaal voor een goede nachtrust. Weinig redenen dus om niet te bewegen.

De winter staat voor de deur en de dagen zijn korter. Laat dat geen excuus zijn om in je zetel te zitten. Want bewegen is gemakkelijker dan je denkt. En je voelt je er beter door in je vel.

 

In een gezonde bewegingsmix wissel je zitten, staan en bewegen af. Hoe je dat het best aanpakt, zie je in de bewegingsdriehoek.

Tips om meer te bewegen

  • Ga elke dag voor een gezond mix van zitten, staan en bewegen.
  • Zit niet te lang stil. Sta elk half uur recht.
  • Doe dagelijks een iets intensere activiteit: maak een stevige wandeling, rij met de fiets naar het werk.
  • Sport één keer per week intensief.
  • Train en versterk je spieren, boodschappen dragen is een goed begin.
  • Mag het wat meer zijn?
  • Ga te voet of met de fiets naar de bakker
  • Gebruik flesjes water als halters om krachtoefeningen te doen
  • Geef je huis een poetsbeurt. Ook dat is bewegen
  • Ook dansen is bewegen, maar dan veel leuker
  • Neem altijd de trap
  • Beweeg elke dag, het verkleint je risico op vallen
  • Ga wandelen en haal buiten een frisse neus als je nerveus bent
  • Speel met je (klein)kinderen
  • Zoek een partner om samen te bewegen
  • Laat je begeleiden door onze Bewegen Op Verwijzing-coach Ellen (0472 54 03 42 of turnhout@bewegenopverwijzing.be)