Home Nieuws Welzijn en gezondheid Fit op vakantie

Fit op vakantie

Fit op vakantie

Tijdens de zomer houden veel sportorganisaties een zomerstop. Dat betekent niet dat je ook zelf een beweegpauze moet inlassen.

Plan je een vakantie buitenhuis, dan geven wij je graag een paar eenvoudige beweegtips voor tijdens de vakantie:

  • Maak elke dag een (strand)wandeling. Probeer je 10 000 stappen per dag te halen. Je kan ook kiezen voor uitgestippelde en georganiseerde wandelroutes zoals o.a. geocaching.
  • Jog je thuis, neem dan op vakantie je loopschoenen mee en geniet van de mooie omgeving!
  • Huur fietsen.
  • Water in de buurt? Reserveer een surfles, peddel op een waterboard of huur een kajak.
  • Trakteer jezelf op een beurtenkaart bij een lokaal fitnesscentrum. Vaak zijn deze ruimtes voorzien van airco, dus ideaal bij hete dagen.
  • Trek baantjes in het zwembad of watertrappel gedurende enkele minuten (meerdere keren per dag).
  • Vermijd de lift in je verblijf en maak er een gewoonte van om de trap te nemen.
  • Doe activiteiten in groep of met de kinderen, bv. beachvolleybal, voetballen, aquajogging, tennis, badminton …
  • Laat de auto staan en verplaats je met de bus, te voet of met de fiets.

Let op bij warm weer. Bewegen of sporten vraagt dan wel een andere aanpak:

  • Hou jezelf koel.
         - Smeer je op tijd in. Herhaal regelmatig voor, tijdens en na het sporten.
         - Draag een pet of hoed.
         - Draag lichte, ademende en lichtgekleurde sportkledij.
  • Drink voldoende water. Kleurt je urine donkerder dan normaal? Drink meer!
  • Vermijd zware inspanningen op het heetst van de dag (12.00 uur tot 15.00 uur).

Lange reis voor de boeg in de auto? Volg dan de volgende tips:

  • Stop na 2 uur rijden minstens een kwartier of langer en maak tijd om de benen te strekken.
  • Draag makkelijke kledij en schoeisel, bv. sportschoenen of dichte sandalen.
  • Met kinderen stop je bij voorkeur op een plaats met een speeltuintje of een veilige speelruimte.
  • Stop je met de auto, dan kan je dit doen tijdens je pauze:
         - Speel een kort partijtje voetbal.
         - Maak een wandeling.
         - Doe een tikkertjesspel rond de auto met de kinderen.
         - Ga in een kring staan en laat iedereen een andere beweegoefening verzinnen. De rest doet dit na.
         - Blaas een ballon op en probeer deze in de lucht te houden.
         - Picknick of tussendoortje? Eet rechtstaand.
         - Doe een paar yoga-oefeningen of staande stretchoefeningen.
         - Zet een swingend nummer op en dans je spieren los.

Een publicatie van Logo Kempen - Inspiratie: www.warmedagen.be